Els trenta punts de l'Escola Nova Concretats per Adolphe Ferrière el
1915 i presentats el 1921 en la fundació de la Ligue Internationale pour
l’Éducation Nouvelle a Calais (France)
1. L'Escola Nova és un laboratori de pedagogia pràctica.
Sí, ja que avui en dia s’apliquen molts recursos pedagògics per tal de millorar l’aprenentatge de l’infant.
2. L'Escola Nova és un internat, perquè solament la influència total del medi dins del qual es mou i es desenvolupa l'infant permet fer una educació plenament eficaç. Això no significa que preconitzi el sistema d'internat com un ideal que cal aplicar sempre i a tot arreu: ben al contrari. La influència natural de la família, si és sana és preferible sempre al millor dels internats.
No, perquè un infant ha d’estar adaptat a la societat actual, no pot viure aïllat, per aquest motiu és important que conegui el seu entorn.
3. L'Escola Nova està situada a la natura, perquè aquesta constitueix
el medi natural de l'infant. Però, per a la cultura intel·lectual i artística, és aconsellable tenir a prop una ciutat.
Sí, ja que és important que convisqui en els dos medis i conegui les seves característiques.
4. L'Escola Nova agrupa els infants en cases separades i viu, cada grup de deu a quinze nens, sota la direcció moral i material d'un educador, amb el suport de la seva dona o una col·laboradora. Cal que no es privi els infants d'una influència femenina adulta ni de l'atmosfera familiar, que no poden proporcionar els internats-casernes.
No és del tot certa, ja que actualment els nens estan agrupats per classes de 25 alumnes acompanyats d’un o una tutor/a que actua com un dels seus referent i intenta potencia la participació familiar a l’aula.
5. La coeducació.
S’intenta potencia al màxim la interacció entre els dos sexes sense atorgar cap rol de gènere a cap dels dos.
6. L'Escola Nova organitza treballs manuals per a tots els infants durant una hora i mitja, almenys, cada dia, en general.
Durant l’època infantil i segons l’educador es realitzen més treballs manuals, tot i que, durant la primària hi ha un mínim d’educació plàstica (2 hores setmanals).
7. Entre els treballs manuals, la fusteria ocupa el primer lloc. El conreu de la terra i la cria d'animals petits entren en la categoria de les activitats que tot infant estima i caldria que pogués dur-les a terme.
No, solament s’aplica en escoles rurals. Tot i així, els més potenciats són les activitats relacionades al cicle de la vida (agricultura i ramaderia).
8. Al costat dels treballs programats, es concedeix un lloc als treballs lliures, que desvetllen el gust dels nens i els desperten l'esperit d'invenció i el seu enginy.
A infantil creiem que hi ha aquests espais, però a nivell de primària són escassos per la programació poc flexible.
9. La cultura del cos està assegurada per la gimnàstica natural, tant com
pels jocs i els esports.
Sí, s’intenta treballar la motricitat i la psicomotricitat.
10. Els viatges, les excursions i els campaments tenen un paper important en l'Escola Nova.
Sí, perquè es transmeten altres valors que a l’escola són difícils d’integrar.
11. En matèria d'educació intel·lectual, l'Escola Nova procura obrir l'esperit a una cultura general del raonament, més que una acumulació de coneixements memoritzats.
Sí, es potencia el raonament, l’esperit crític i l’experimentació de l’infant.
12. La cultura general es complementa amb una especialització,primer espontània, després sistematitzada, que desenvolupa els interessos i les facultats de l'adolescent en un sentit professional.
Sí, representa el model educatiu actual. (Ed. Infantil - Ed. Primària – Ed. Secundària – Ed. post obligatòria)
Tot i que, seria un model ideal per l’aprenentatge no està totalment patentat. Actualment estan sorgint una comunitat d’escoles que es basen en l’experimentació dels infants (Comunitats d’aprenentatge).
14. L'educació es fonamenta en l'activitat personal de l'infant.
Sí, i en l’ interacció de tot el seu entorn.
15. L'educació es fonamenta, en general, en els interessos espontanis
de l'infant. Les actualitats de l'escola o de l'ambient generen activitats ocasionals, que ocupen en lloc rellevant en l'Escola Nova.
L’escola està basada en el progrés evolutiu dels infants però tot i això es tracten d’altres temes que els infants viuen fora de l’escola, ja que formen part del seu entorn cultural.
16. El treball individual del nen.
Sí, perquè es veu el progrés real del nen.
17. El treball col·lectiu o en equip.
Sí, perquè aprèn a cooperar, a relacionar-se, a compartir i escoltar altres opinions.
18. L'ensenyament pròpiament dit es limita al matí. A la tarda, es dediquen una o dues hores, segons l'edat, a l'estudi personal.
No es realitza aquest horari, tot i així les que exigeixen un nivell de concentració més elevat es duen a terme al matí i a la tarda es fan les assignatures més disperses.
19. S'estudien poques matèries cada dia: una o dues solament. La diversitat neix de la manera de tractar-les, més que de les matèries tractades.
No, actualment s’estudien un mínim de 3 o 4 assignatures diàries per tenir un seguiment més continu.
20. S'estudien poques matèries cada mes o cada trimestre.
No, en general s’estudien unes 9 matèries al llarg del curs.
21. L'educació moral, com la intel·lectual, no s'ha d'exercir de fora a dins, per l'autoritat imposada, sinó de dins a fora, per l'experiència i la pràctica gradual del sentit crític i la llibertat. Sobre la base d'aquest principi, algunes escoles noves han aplicat el sistema de la república escolar.
Sí, perquè se li ha de potenciar l’esperit crític del nen/a per mitjà del seu raonament, en comptes de inculcar-li un punt de vista extern.
22. A manca d'un sistema democràtic integral, en la majoria d'escoles noves els infants elegeixen delegats, amb una responsabilitat definida.
Actualment estem en un sistema democràtic i dins de l’aula els/les alumnes/as decideixen uns delegats, uns responsables de certes tasques a dur a terme dins de classe. Això serveix per conscienciar i responsabilitzar els infants.
23. Càrrecs socials de tot tipus poden proporcionar un auxili mutu efectiu. Aquests càrrecs al servei de la comunitat, es confien de manera successiva als petits ciutadans.
24. Les recompenses consisteixen a proporcionar als nens ocasions d'incrementar la seva creativitat. S'apliquen als treballs lliures i desenvolupen així l'esperit d'iniciativa.
Sí, per els nens sempre ha estat una grata recompensa tenir treballs manuals que són una manera on els infants poden expressar, experimentar i crear tot utilitzant la seva imaginació.
25. Els càstigs estan en consonància amb la falta comesa. És a dir, tendeixen a posar els nens en condicions d'aconseguir, pels mitjans apropiats, la finalitat que es creu apropiada.
Sí, ja que amb això, els nens entenen la relació que hi ha quan fer una cosa malament comporta un càstig. Així entendran la causa per no tornar a realitzar aquella falta
26. L'emulació té lloc, sobretot, per la comparació feta per l'infant entre el seu treball present i el seu treball passat, i no exclusivament per la comparació del seu treball amb el dels seus companys.
Es important que un mateix nen compari el que ha fet anteriorment amb l'actual ja que així podran veure el que han millorat. Mai comparar amb un altre nen.
27. L'Escola Nova és un ambient de bellesa.
Sí, en l'escola ha d'haver un ambient agradable, que motivi, que faci gaudir al nen, ja que d'aquesta manera s'afavorirà el seu desenvolupament i aprenentatge.
28. L'Escola Nova practica la música col·lectiva: cant o orquestra.
Sí, es tracta de l'assignatura de música dins l'escola, on els nens fomentaran la seva capacitat auditiva, com també la seva imaginació o interpretació
29. L'educació de la consciencia moral es practica a moltes escoles noves amb narracions i lectures que provoquen en els infants reaccions espontànies, veritables judicis de valor que, a mesura que es van repetint i accentuant, acaben relacionant-se més estretament amb ells mateixos i els altres.
Sí, la lectura es una eina fonamental ja que així el nen desenvolupa la seva pròpia consciència i tindrà una pròpia opinió sobre el que ha llegit o narrat.
30. L'educació de la raó pràctica consisteix, en particular entre els adolescents,
en reflexions i estudis sobre les lleis naturals del progrés espiritual, individual i social.
La majoria de les escoles noves observen una actitud religiosa no confessional o interconfessional, però amb una gran tolerància respecte dels ideals diversos, per tal com encarnen un esforç, d'acord amb els desenvolupament espiritual de la persona."
Important que es respecti qualsevol religió i no es vulgui influenciar al nen per a que es decanti per una en concret. Cada persona podrà per tant, tenir llibertat en aquest aspecte.
Activitat amb GRUP 3-A (Roger Muñoz, Jordi Franquesa, Estefania Salamé i Annabel Garcia)
No hay comentarios:
Publicar un comentario